konijn.jpg
Dierenkliniek Venlo  |  Hendrikxstraat 54  |  5912 BX Venlo-Zuid  |  T 077-354 16 43

Vaccineren op maat: VacciCheck

Vaccineren op maat bij de hond

Er is al langere tijd een discussie gaande over de noodzaak van het jaarlijks vaccineren van honden. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de cocktailenting voor honden tegen ziektes als Distemper (hondenziekte), HCC (besmettelijke leverziekte en Parvo (DHP) niet jaarlijks nodig is. Daarom vaccineren we DHP niet elk jaar meer; dat doen we al jaren zo.
Er zijn nieuwe studies uitgevoerd, die erop wijzen dat de bescherming van deze cocktail zelfs nog langer zou kunnen duren. We kunnen deze bescherming aantonen in het bloed van de hond. Dat biedt een nieuwe keuze aan eigenaren met een hond die toe is aan de DHP-vaccinatie, de zogenaamde “grote cocktail”-enting. De keuze is:

Het onderbouwde beleid van om de drie jaar de DHP vaccinatie herhalen zoals we al jaren doen. Dit is goedkoper maar misschien is de vaccinatie nog niet nodig

Of met de Vaccicheck aantonen of de bescherming tegen DHP nog voldoende is. Dit is wel duurder immers de Vaccicheck moet gedaan worden en de vaccinatie voor de ziekte van Weil moet wel elk jaar herhaald worden. Hier staat tegenover dat uw hond niet onnodig gevaccineerd wordt en dat we de DHP enting tegen een gereduceerd tarief aanbieden als dat nodig blijkt te zijn.

Hoe gaat het vaccineren na titeren met de VacciCheck in zijn werk:

We vaccineren uw hond tegen de zieket van Weil / Leptospirose en eventueel de besmettelijke hondenhoest (KC). Tijdens de check nemen we bloed af voor de VacciCheck. Zodra we de uitslag van de test hebben nemen we de uitslag van de test met u door. Mocht uw hond onvolvoldoende beschermd zijn tegen één van deze ziektes, dan moet u terug komen voor de Cocktail ( DHP) vaccinatie.

We houden altijd rekening met de individuele omstandigheden van uw hond: leeftijd, de leefomgeving, reisgewoontes en contacten met andere honden. Dus als u “over”- vaccineren wilt voorkomen door elke 3 jaar blind te vaccineren tegen Parvovirus, Hondenziekte en Hepatitis, dan controleren we de bescherming vooraf met de  Vaccicheck.

Niet meer enten is geen oplossing.  We zien helaas nog uitbraken van besmettelijke huisdierziekten zoals de  ziekte van Weil of Kennelhoest. Maar ook Hondenziekte en Parvo door malafide hondenhandel en import uit buitenland met veel leed of dodelijke afloop als gevolg.  Leed dat met 1 prikje zo simpel had kunnen worden voorkomen.

Voor de ziekte van Weil / Leptospirose en de Besmettelijke hondenhoest is geen titerbepaling mogelijk. Deze vaccinaties dienen voor een goede bescherming jaarlijks herhaald te worden.

foto